Kształtowanie sylwetki – część 6

KONTROLA WAGI.

Na zakończenie cyklu poruszę temat kontroli wagi a dokładniej- bezcelowości takiego działania. 

Zapamiętajmy: spadek wagi (czyt. ogólnej wagi ciała) nie jest wyznacznikiem skutecznej redukcji. Zaryzykuję stwierdzenie, że zbyt szybki spadek wagi świadczy o źle prowadzonej redukcji. 

W takim razie jak kontrolować efekty?

Możemy wyróżnić trzy skuteczne metody:
– pomiar obwodów w kluczowych miejscach.
– pomiar fałd tłuszczowych w tych samych punktach.
– ocena wizualna

Łącząc ze sobą powyższe metody, jesteśmy w stanie sprawdzić proces redukcji. 

I tak:
– jeśli fałdy tłuszczowej maleją, a obwody pozostają niezmienne lub też lekko maleją to redukcja idzie w dobrym kierunku
– jeśli fałdy tłuszczowe maleją a obwody rosną to znaczy, że zachodzi proces rekompozycji czyli proces spalania (tkanki tłuszczowej) i budowania (masy mięśniowej) jednocześnie
– jeśli fałdy tłuszczowe rosną i obwody maleją to sygnał, że tracimy masę mięśniową a przybieramy tkanki tłuszczowej

To po co Tanita i pomiary przy jej użyciu?

Waga Tanita wykorzystuje bioelektryczną impedancję (czyli różnicę w oporze, który prąd elektryczny napotyka biegnąc przez poszczególne tkanki), co nie czyni jej urządzeniem idealnym. Badania przeprowadzone na Harvard School of Medicine w 2006 roku wykazały, że wystarczy niewielka zmiana w odżywianiu, regeneracji lub nawet danych pomiarowych a procentowa zawartość tkanki tłuszczowej może różnić się od -9 do nawet +20% w stosunku do stanu faktycznego. Jedyną skuteczną metodą pomiaru procentowej zawartości tkanki tłuszczowej jest rezonans magnetyczny.
Traktujmy zatem pomiary wykonane Tanitą informacyjnie, sprawdzając różnice pomiędzy poszczególnymi pomiarami, a nie sugerujmy liczbą z odczytu.  

Tym artykułem kończę cykl traktujący o kształtowaniu kobiecej sylwetki. 

Mam nadzieję, że wskazówki podane przeze mnie okazały się pomocne i posłużą Wam, drogie Panie, przy planowaniu swojej drogi do wymarzonej sylwetki.

Paweł Kolańczyk – trener personalny.